Co je Minimum Viable Product (MVP)

Co je MVP? Chápete, že nechápete MVP?

Minimum Viable Product (MVP) je dnes při vývoji často používané slovo a pro produktového vlastníka jeden ze základů Agile a úspěšného produktu. Jste si ale jistí, že víte, co je MVP a jak se liší od minimální prodatelného produktu (minimum marketable product MMP)?

Spousta lidí tyto termíny zaměňuje nebo je používá nesprávně. Dokonce i při googlení definice MVP je jednoduché narazit na matoucí informace. Pokud (ne)chápete, že nechápete MVP, čtěte dál. A pochopíte 🙂

Jak Minimum Viable Product vypadá v praxi

MVP není hotový produkt nebo verze 1.0, je to nejmenší část produktu, která jasně demonstruje jeho hlavní funkcionalitu a je dostupná veřejnosti. MVP nemusí být funkční, může to být například prototyp webové aplikace vysvětlující hlavní myšlenku produktu. Úkolem MVP je získat zpětnou vazbu od uživatelů a zjistit, co se jim na produktu líbí a co naopak nepotřebují.

MVP je minimální verze produktu, která nám má ukázat, jak uživatel produkt vnímá.

Jak to vypadá v praxi? Zkusme se podívat na příklad farmáře, který pěstuje dvě odrůdy jablek. Chce je prodávat v obchodě, ale neví, jak poskládat košík, aby ho lidé nakupovali rádi a zároveň mu přinesl nejvyšší užitek. Vytvoří tak několik košíků s různou kombinací jablek a různými cenami a pár kusů od každého košíku odnese do obchodu. Bude sledovat, kolik kusů jakého typu košíku se prodá a jak budou lidé reagovat.

Nejde o nic komplikovaného, farmář neřeší obal a nesnaží se košíky nijak zpropagovat. Každý košík v této situaci představuje jeden MVP a farmář tímto testováním zjistí, který produkt je nejprodávanější, a může se rozhodnout, jaký typ košíku bude prodávat jako svůj oficiální produkt. Někdy stačí i jednoduché testování, například prodat pár košíků bio jablek na farmářském trhu, vytvořit anketu na Facebooku nebo vytvořit web, kde lidé budou klikat na fotky různých košíků.

Každý košík s různou kombinací jablek přestavuje jeden MVP. MVP zdůrazňuje jen hlavní představu produktu, tedy jablka, nevěnuje pozornost obalu nebo jiným parametrům. MVP1 se testováním ukázal jako nejoblíbenější a zdokonalením se z něj stal MMP. Po uvedení na trh se opět pomocí MVP testují další parametry.

Po MVP zdokonalíme produkt do MMP

Minimum Marketable Product je zdokonalený viable produkt. V této chvíli už můžeme mluvit o komerční verzi 1.0 a jedná se o produkt s minimálním množstvím vlastností, který uspokojí uživatele a má pro něho hodnotu.

Na rozdíl od MVP je MMP už funkční produkt, který uvádíme na trh „na ostro“. Platí tu ale pravidlo, že méně je více, je to tedy stále minimální produkt bez „vylepšovacích“ vlastností. Důvod je jednoduchý: Minimální produkt rychle vytvoříme, rychle ho otestujeme a rychleji nasadíme. Je jednodušší a obsahuje méně chyb. Získáním zpětné vazby ho dokážeme dále zlepšovat, pokud to tedy vůbec bude potřebné. Celá tvorba MMP je tak cenově výhodnější.

MMP je produkt s minimálním množstvím vlastností, který uspokojí uživatelovu zkušenost.

Náš farmář díky návrhu několika MVP zjistil, který typ košíku mají lidé nejraději. Výsledek pak přetaví do profesionálně připraveného košíku, navrhne mu hezčí obal, do letáku obchodu dá reklamu a vytvoří tak minimální, ale obchodovatelný produkt.

Je to stále minimum, takže se bude držet svého otestovaného konceptu. Když bude chtít produkt rozšířit, udělá to v dalších krocích. Může spustit další MVP a zjistit, jestli lidé dávají přednost ceně nebo vzhledu košíku, jestli mají zájem o mix ovoce a podobně. Použitím MVP a MMP farmář dostal svůj produkt na trh efektivně, rychle a za minimální náklady.

Příklady MVP od známých firem

MVP můžeme otestovat opravdu velmi zjednodušeně. Důkazem je několik známých firem, které šikovně otestovaly trh i bez zveřejnění funkčního produktu. Zappos, firma, která se věnovala online prodeji obuvi, byla po 10 letech koupená Amazonem. Jejich MVP spočívalo v tom, že zakladatel v různých obchodech nafotil boty a fotky nahrál na jednoduchou stránku. Když si uživatel chtěl boty koupit, web ho odkázal na adresu obchodu (víc o začátcích Zapposu).

Produkt nebyl funkční, ale testoval, jestli budou lidé mít zájem a odvahu kupovat boty přes internet a jestli je vyplatí začít s vývojem. V té doby se přeci jen předpokládalo, že dámy preferují „cítit boty“ v rukou a osobně si je vyzkoušet. Zakladatel Zapposu tak ušetřil miliony při stavění ecommerce řešení, které by možná vyhodil oknem, pokud by se ukázalo, že dámy boty online opravdu kupovat nebudou.

Dropbox otestoval zájem lidí a investorů jen videem demonstrujícím hlavní funkcionalitu. Vtipné video zakladatele zvýšilo počet lidí čekajících na beta verzi z 5 000 na 75 000.

Slovenský Sygic vytvořil dnes už komerčně prodávané doplňky do jejich úspěšné navigace (DashCam, Head-Up display) během interních hackathonů, kde si ověřili, jestli vůbec mají smysl. Až následně po feedbacku je začlenili do portfolia jako rozšíření navigační aplikace.

SpaceX k vývoji svých raket přistupuje podobně agilně. Jejich první Falcon 1 byl postavený s cílem komerčního využití. Když zjistili, že neexistuje dostatečný trh pro malé rakety, přesunuli svoji pozornost na nový Falcon 9. Těžší raketa byla výhodnější i kvůli menším nákladům a její motory se dokázaly vrátit zpět na Zem, což z Falconu 9 učinilo první komerčně úspěšnou raketu od SpaceX.

Nebáli se zahodit svoji práci, když zjistili, že nebude fungovat, a přejít na něco s větším potenciálem. Tímto přístupem se propracovali k raketám jako Starship (neboli BFR), u nichž se předpokládá, že zvládnou cestování na Měsíc nebo na Mars a otestují možnost přepravy lidí vesmírem.

Rakety rodiny Falcon (1-5 zleva) včetně konceptu ITS, který byl přepracovaný a zmenšený na BFR.

Časté chyby

  • Pojem MVP se používá místo správného MMP.
  • Epik není vždy MVP. Jeden MVP/MMP může být vytvořený z více epiků. Epik je na obrázku reprezentovaný jablkem a MVP/MMP je celý košík, který testujeme, resp. prodáváme.
  • MMP není časový milník.
  • MVP nemusí byt funkční produkt, MMP musí být.
  • MMP musí mít jako celek pro uživatele svoji hodnotu nebo smysl. Není to jen množina dodaných vlastností (epiků).
  • Výsledkem MVP je zpětná vazba s dopadem na další vývoj a směřování produktu.

Shrnutí

Při navrhování MVP je důležité mít jasno v tom, jaký problém produkt řeší, a zaměřit se na něj. Bohatě postačí myšlenka produktu, kterou můžeme představit veřejnosti, nemusí to být hned funkční produkt.

mvp versus mmp

Cílem MVP je dostat zpětnou vazbu od uživatelů předtím, než začneme finančně a časově náročný vývoj. Implementace několika MVP ukáže, co přesně mají uživatelé na produktu rádi, a pomůže postavit MMP.

MMP je minimální, ale hodnotný produkt s důrazem na vlastnosti oblíbené u lidí.

Díky těmto nástrojům dostaneme produkt, který uvedena na trh v poměrně krátkém čase, za minimální náklady a v super kvalitě. Méně je dnes prostě vždy víc.V

AgileNástrojeProduct OwnerProdukty

Mohlo by vás zajímat

Jak nepsat požadavky v Agile

Jak nepsat požadavky v Agile

Jak správně psát požadavky v Agile? Vyvarujte se typických chyb při psaní user story....

Continuous Delivery Pipeline je tepnou SAFe

Continuous Delivery Pipeline je tepnou SAFe

Pokud je PI Planning „tlukotem srdce" SAFe, CDP je jeho hlavní tepnou. Představuje způsob řešení nových funkcionalit...

Bezpečný Agile: SAFe 5.1

Bezpečný Agile: SAFe 5.1

SAFe nevyřeší žádný z vašich problémů, ale ukáže vám všechny, které máte....

Novinky

Naše Agiloviny

Nenechte si ujít výběr toho nejlepšího z Agile, s čím se setkali naši mentoři. Nejen ze světa produktů, vývoje, tipů a triků, ale občas i humoru. Posíláme pravidelně jednou za čas  #QualityOverQuantity

Poslat na

zpracováním osobních údajů

Děkujeme