Domů / Blog / Kanban nebo Scrumban
Agilní firmu lze poznat podle přítomnosti Kanban tabulí s kartami uživatelských příběhů, které jsou umístěny do různých sloupců podle jejich stavu. Taková deska vypadá jednoduše a snadno se s ní manipuluje.
Pro agilní týmy je to velmi vítané kvůli nízké úrovni byrokracie, vysoké transparentnosti a snadnému použití. Win-win scénář pro tým, obchod i projektový management.
Největší obavy, které jsme zaznamenali v mnoha společnostech, co se snaží implementovat Agile, jsou:
Všechny tyto věci často blokují týmy. Otázka „Co rozdělit požadavek na menší činnosti?“ končí impulzivní odpovědí „Ne!“ Jaké jsou důvody?
Lidé si myslí, že takové úsilí je jen ztrátou produktivity, efektivity a přidává další byrokracii. Fakta však ve většině případů naznačují opak. Zejména v případě nezralých agilních týmů s problémy uvedenými výše.
Investice jen o něco více času do rozdělení požadavků dává týmu větší přehled v diskusi o problémech, které se snaží společně vyřešit.
Oblasti, které byly specialitou jen pár lidí, budou ostatním srozumitelné právě díky transparentnosti a větším detailům v podúkolech.
Pro ilustraci výhod si promluvme o reálném příkladu, který jsme pozorovali při koučování nového agilního týmu.
Tým vyvinul základní firemní systém, který musí být schopný nabízet elektronické platby.
V týmu nebylo tolik lidí, kteří rozuměli platebnímu procesu Visa, šlo o typický „problém expertních úzkých hrdel“. V této plánovací relaci jsme se zeptali, jak budou implementovat řešení. První odpověď byla stejná jako v mnoha jiných týmech.
„Nerozumíš problému, tak proč to vysvětlovat. Je to jen ztráta času. Místo toho to ve stejnou dobu implementuji.“
Přesně toto chování je důvodem, proč nemůžete jet na dovolenou. To je důvod, proč musíte pracovat v noci kvůli všem požárům, co je třeba hasit.
Jakmile si ale uvědomili, že je díky dílčím úkolům potřeba vyvinout nějakou databázovou tabulku pro faktury, platební transakce a jejich stav, najednou na tom bylo ochotno pracovat více vývojářů i bez znalosti platebního procesu VISA. Testeři pochopili, jak bude řešení postaveno a co přesně je potřeba otestovat a jak. Přenos znalostí byl právě zahájen takovým malým krůčkem.
Novému agilnímu týmu doporučujeme začít se Scrumban tabulí.
Scrumban tabule je založená na Kanban tabuli (mimochodem, kanban znamená karta), ale ve srovnání s Kanbanem si tabule uchovává uživatelské příběhy a dílčí úkoly zároveň. Uživatelské příběhy jsou umístěny v prvním sloupci, po tabuli se přesouvají pouze dílčí úkoly, které ukazují stav.
V žádném případě! Chci jen říct, že na základě mých zkušeností by nové týmy měly začít spíše se Scrumban tabulí.
Kanban tabule je něco, co byste si měli zasloužit, jakmile si vybudujete disciplínu transparentnosti, ochoty pracovat v neznámých oblastech a spolupráce v týmu.
Když jsme začali s vývojem aplikace ScrumDesk, zahájili jsme novou spolupráci s několika nezávislými pracovníky, které jsme v té době neznali. Důsledně jsme požadovali jedinou věc: transparentnost a disciplínu.
Na naše přání byly naše tabule plné dílčích úkolů. Jako majitelé firem jsme byli schopni identifikovat, jak jsou noví členové týmu disciplinovaní a jak je práce rozdělena mezi tým. Jak dobří jsou v objevování faktů, které nebyly uvedeny v uživatelských příbězích. Kolik testování jsme museli udělat, kolik úsilí musíme investovat do kontroly kódu, slučování, nasazení.
Byli jsme schopni měřit náklady i na nevývojové úkoly. Dokonce i provoz, podporu, schůzky atd. Taková transparentnost zjednodušila rozpočtování sprintů a přitom zůstala konzistentní v kvalitě výsledků.
Dopad je obrovský:
SAFe nevyřeší žádný z vašich problémů, ale ukáže vám všechny, které máte....
Lidé chtějí být lepší Retrospektiva je jednou z nejdůležitějších a zároveň nejvíce podceňovaných ceremonií...
Scrum Guidelines jsme publikovali už v roce 2011, ale jaksi jsme na tento materiál pozapomněli. Přitom na kurzech se...
Nenechte si ujít výběr toho nejlepšího z Agile, s čím se setkali naši mentoři. Nejen ze světa produktů, vývoje, tipů a triků, ale občas i humoru. Posíláme pravidelně jednou za čas #QualityOverQuantity