10 nejčastějších selhání Scrum Mastera

V naší práci pomáháme firmám s agilní transformací a často vídáme různé chyby Scrum Masterů. Vyzpovídali jsme více než stovku z nich a na základě jejich zkušeností dali dohromady deset nejčastějších selhání, která považujeme za nejdůležitější a vídáme je příliš často na to, abychom je přehlédli.

1. „Kvůli Agile“

Lidé se nestarají o Agile nebo Scrum. Zajímá je cíl, mistrovství a osobní růst. Nabídněte jim agilní principy jako pomoc při dosahování jejich cílů!

Scrum Masteři příliš často říkají „Agile, Scrum, Kanban“ a vysvětlují, že něco musíte udělat kvůli Agile. To není odpověď. Scrum je pouze nástroj pro řízení projektů a Agile je jen způsob myšlení.

Agile by mělo pomoci dosáhnout něčeho důležitějšího, firemních i osobních cílů

Pokud Agile nebo Scrum nepomohou k dosažení cílů, lidé se budou vzpírat je aplikovat.

Členové týmu v takových týmech často nechtějí dělat denní stand-upy, nenávidí plánování sprintu a odmítají se účastnit retrospektiv. Protože pro ně často představovaly další proces bez ohledu na všechny výhody, které Agile nebo Scrum přinášely. Někteří lidé potřebují čas, aby je pochopili.

Zamyslete se nad:

  1. Čeho chcete dosáhnout?
  2. Jak vypadá situace, když je vše hotovo?
  3. Co vám může bránit se tam dostat?
  4. Co musíte udělat, abyste se tam dostali?
  5. Jak poznáte, že tam jste?

Jsem si docela jistý, že v Agile nebo Scrumu najdete spoustu nástrojů. Existují desítky postupů jako je product grooming, plánování releasů, plánování sprintu, formát uživatelského příběhu, Kanban tabule, Burndown grafy, rychlost, výpočet kapacity, fantastické retrospektivy. Spojte agilní praktiky s 5 výše zmíněnými odrážkami.

2. Řízení

Neřídíte lidi, pomáháte zlepšovat systém práce, firemní kulturu a odstraňovat blokátory. Scrum Master není pracovní role a titul ScrumMaster není hodnost.

Scrum Mastership je odznak, který máte, když jste ve službě.

Jako Scrum Master jste s lidmi, abyste jim pomohli dělat jejich práci. Poskytnout jim, co potřebují, předtím než něco bude problém či blokátor. Jste tu, abyste komunikovali s vedením o překážkách, které tým není schopný vyřešit sám.

Dobrý Scrum Master dodržuje systém práce, činí jej transparentním a identifikuje zlepšení.

3. Nátlak

Nenuťte lidem Agile. Neprosazujte praktiky. Vyzvěte lidi, aby je uplatnili.

„Máš 2 minuty zpoždění na denní stand-up!“

Ne, nesvoláváte lidi na plac, nestarejte se o pozdní příchozí. Tým by se měl postarat, Scrum Master je facilitátor, moderátor diskuzí. Netlačte praktiky podle knih, ale identifikujte, jak mohou týmu pomoci. Vyzvěte lidi, aby s nimi několik dní nebo několikrát experimentovali. Sedněte si s nimi a analyzujte výsledky.

Nechte lidi rozhodnout, co chtějí používat. Někdy potřebují čas nebo pro lepší pochopení.

4. Kdo, co, kdy, kde, jak

S tím nic neuděláte. Vůbec nic. Jde o zákazníka, Produktového vlastníka a tým. Pomáháte jim se systémem.

Pro Scrum Mastery je běžné:

  • Zadávání úkolů. Místo členů týmu.
  • Zapisování uživatelských příběhů do backlogu. Místo Produktového vlastníka.
  • Plánovat backlog sprintu dopředu. Místo Produktového vlastníka.
  • Odhadovat. Místo členů týmu.
  • Aktualizovat Kanban tabuli. Místo členů týmu.
  • Vypočítávat Burndown graf. Místo nástrojů.
  • Cítit zodpovědnost za všechny problémy. Namísto pozvání vedení, aby s nimi pomohlo.
  • Vybrat a nakonfigurovat nástroj pro řízení projektů. Namísto rozhodnutí Produktových vlastníků, agilních týmů a managementu. Plus samozřejmě Scrum Masterů.
  • Rozhodnout, co je a co není překážka. Místo týmu.
  • Počítat kapacity členů týmu. Místo členů týmu nebo nástroje.

5. Definování dohod a standardů

Jste si rovni s ostatními členy týmu. Standardy spoluvytváříte, ale nevlastníte je. Naznačte špatné chování, pomozte zlepšit standardy.

Zde jsou naše pravidla a dohody, kterými se musíme řídit. Připravil jsem je na základě mých odborných znalostí Scrum Mastershipu a příkladů jiných týmů a organizací.

Bum! Nejprve prosím opusťte místnost, nadechněte se a přemýšlejte, co jste právě teď udělali!

Budou ve vašem týmu fungovat pravidla jiných týmů? Zaměřují se na stejné problémy a cíle týmu? Znáte kontext organizací, ze kterých přebíráte pravidla? Možná ano. Možná většina z nich. Ale co když je to jen váš názor? Co když většina lidí vidí něco jiného nebo důležitějšího?

Zeptejte se týmu, jak by měl vypadat jejich pracovní život, když je vše v pořádku. Jaké mají hodnoty. Jak velký je v týmu přesah osobních hodnot. Jak chcete jako tým pracovat. Mám na mysli způsob a principy práce. Zeptejte se vedení, co je minimum. Zeptejte se ostatních týmů ve společnosti na jejich standardy.

6. Definování požadavků nebo úkolů

Scrum Master je tu proto, aby pomohl Produktovému vlastníkovi a týmu. Ale všichni by si měli udělat domácí úkoly.

Produktový vlastník neměl čas připravit požadavky předem. Neměl čas mluvit se zúčastněnými stranami nebo zákazníky, co je dalším nejdůležitějším uživatelským příběhem v produktovém backlogu. Není čas na úpravu produktového backlogu. Chybí kritéria přijetí. Uživatelské příběhy jsou jen titulky.

A vy chcete být skvělý Scrum Master! Nechcete, aby byl tým naštvaný. Chcete týmu a Produktovému vlastníkovi pomoci. Takže budete psát uživatelské příběhy. Přidáte kritéria přijetí. Protože jim všem chcete tak pomoci!

Teď jste naprosto selhali a budete to opakovat až do konce vašeho scrummasterského života.

Jen učíte lidi, že existuje někdo, kdo bude dělat jejich práci. Domácí úkol je domácí úkol! Když píšete požadavky, které je třeba vzít v úvahu, existují různé pohledy. Pravděpodobně si je neuvědomujete, pokud tuto práci neděláte na 100 %.

Nechte lidi selhat! Nebojte se, vždy jsou dvě možnosti. Věci se mohou změnit, nebo změnit!

scrum master

7. Definování priorit a plánů

Nebuďte zástupcem Produktového vlastníka. Scrum Masteři často připravují plán s Produktovým vlastníkem před týmem. Připravují další release, další sprint. Majitelé produktů si velmi často myslí, že jejich práce je hotová při plánování se Scrum Masterem. Ale to není!

K plánování sprintu musí s týmem přijít i Produktový vlastník.

Dozví se, že existují některé technické blokátory, které mohou změnit priority uživatelských příběhů v backlogu sprintu. Dojde dokonce ke změnám na základě nedokončených uživatelských příběhů z předchozího sprintu. Budete muset klonovat, rozdělit nebo přesunout uživatelské příběhy.

Za takovými změnami jsou obchodní zýležitosti. Scrum Master o nich nemůže rozhodovat, není tu kvůli obchodním prioritám, jen pomáhá týmu je realizovat.

Pouze Produktový vlastník vlastní produktovou roadmapu, milníky, backlog a plány.

8. Definování metrik

Nechte tým identifikovat cíle a překážky. Pomozte jim uvědomit si, jak se zlepšit a jak zlepšení měřit.

Musíme měřit pokrok pomocí Burndown grafu. Musíme měřit rychlost. Musíme měřit dodací lhůtu. Musíme měřit řadu defektů. Musíme měřit kapacitu.

Proč jste si tak jistí? Kvůli Agile? Přečtěte si prosím první odstavec! Pochopte své problémy a cíle. Přemýšlejte o KPIs. Přemýšlejte o cílech, kterých chcete dosáhnout. Teprve potom přemýšlejte o metrikách, které chcete definovat.

Příklad root cause analýzy

Není to práce jen pro Scrum Mastera, pozvěte k takové diskusi zástupce všech rolí. Samozřejmě už máte k dispozici spoustu tipů pro agilní metriky. A velmi pravděpodobně je dokonce uplatníte stejně jako tisíce agilních týmů na světě.

Ale to není všechno: Vaše příběhy jsou například velmi často popsány pouze názvem. Nechcete tato selhání zprůhlednit? Změřte například Připravenost.

Nebo index štěstí, pokud má váš tým problémy a bojí se o tom mluvit. Nebo jen říkají, že se cítí špatně, ale ve skutečnosti to tak není.

9. Nedostatek odvahy

Jste služebník vůdce, štít, rádce. Zůstaňte v klidu!

Přicházejí problémy a vy jste první, kdo jim čelí a kdo je komunikuje s vrcholovým managementem, první, kdo týmu signalizuje porušená pravidla a dohody a kdo říká: „Neděláme svou práci…“

Musíte mít odvahu a respekt, abyte neefektivitu ukázali. JSTE AGENT ZMĚNY!

10. Chybějící systémové myšlení

Myslete od konce do konce, koordinujte se s ostatními Scrum Mastery, založte komunitu, zlepšete procesy, trénujte klienty, management a týmy.

Vždy jde o zákazníky, kteří získají hodnotu vyvinutou více týmy. Tým prodejců, analytiků, Produktových vlastníků, DevOps týmů, marketingu a také vedoucích pracovníků. Neoptimalizujte pouze svůj tým. To byste byli hotovi za pár týdnů.

Hledejte systémové problémy. Sedněte si s vedením a dalšími Scrum Mastery, zmapujte tok obchodních hodnot, tměřte náskok a dobu cyklu ve vašem procesu, optimalizujte pomocí root cause analýzy.

Udělejte vše transparentní, připravte důkazy selhání a vyzvěte k diskuzi. DĚLEJTE KAIZEN! POMALU, ALE PLYNULE JAKO VODA.

AgileScrumScrum MasterTipy

Mohlo by vás zajímat

Bezpečný Agile: SAFe 5.1

Bezpečný Agile: SAFe 5.1

SAFe nevyřeší žádný z vašich problémů, ale ukáže vám všechny, které máte....

Retrospektiva není jen o efektivitě

Retrospektiva není jen o efektivitě

Lidé chtějí být lepší Retrospektiva je jednou z nejdůležitějších a zároveň nejvíce podceňovaných ceremonií...

Novinky

Naše Agiloviny

Nenechte si ujít výběr toho nejlepšího z Agile, s čím se setkali naši mentoři. Nejen ze světa produktů, vývoje, tipů a triků, ale občas i humoru. Posíláme pravidelně jednou za čas  #QualityOverQuantity

Poslat na

zpracováním osobních údajů

Děkujeme