Domů / Blog / Jak nepsat požadavky v Agile
Jak správně psát požadavky v Agile firmě? Psaní požadavků je z pohledu byznys agility klíčová znalost. Agile sice preferuje komunikaci a spolupráci před byrokracií, ale neznamená to, že najednou není třeba nic psát.
Základní dovedností produktového vlastníka je vycítit, jak správně rozdělit požadavek na menší celky, poté najít správnou míru detailu zápisu a zároveň si během celého procesu udržet přehled.
Při spolupráci s agilními týmy naši mentoři pokaždé začínají produktovým backlogem. Právě ten vypovídá o skutečném pochopení agilních principů, jež jsou důležité, bez ohledu na to, jak teologicky / filozoficky / ideologicky nebo neprakticky na první pohled vypadají.
Se zaváděním Agile se firmy často trápí samy bez pomoci. Při tom vzniká množství nepochopení, které končí ve formě „našich“ pravidel aplikovaných slepě nebo na sílu. Toto nepochopení je později příčinou nefunkčního agilního prostředí, což následně vede k frustraci a odchodu lidí.
Týmy mají tendenci tvrdit, že dokumentace a psaní požadavků je proti samotným principům Agile. Spíše to však vnímají z pohledu zvýšené byrokracie.
Porozumění, jak správně psát požadavky v Agile, však výrazně zvyšuje efektivitu a rychlost týmu. Jen je třeba najít správnou míru.
V tomto a následujících článcích vám přineseme pohled z praxe na typické chyby, s nimiž se běžně potkáváme.
Doufáme, že vám tyto články ulehčí váš začátek na cestě ke smysluplné agilitě.
Typickou chybou v backlogu jsou požadavky, které popisují procesní kroky. Není pravda, že vše, co má tým udělat, musí být v backlogu.
Produktový backlog nemá v názvu produktový náhodou. Backlog by měl popisovat funkčnost, nebo ještě lépe výsledek, z pohledu uživatele.
Příklad: Klient vytváří webou aplikaci, která má umožnit řízení zaměstnanců v provozu. Pro správný management provozovky potřebuje přehled o odpracované pracovní době.
Produktový vlastník má v produktovém backlogu ohledně této potřeby následující požadavky:
User Story 1: Report "Časový výkaz" Jako zákazník potrebuji vidět časový výkaz zaměstnanců, abych dokázal vyhodnotit náklady. User Story 2: Akceptace nového reportu Jako stakeholdeři chceme akceptovat nový report Časový výkaz, abychom týmu dali zpětnou vazbu.
Podrobnější analýzou backlogu jsme zjistili, že se tento vzorec v backlogu nachází víckrát. Product owner se naučil nesprávně dělit požadavky. Ve snaze vyhovět procesu a týmu, jehož výstupy musí projít formálním schválením, raději zapsal User Story 2 ve snaze, „aby se na to nezapomnělo“.
Z dlouhodobého pohledu je špatně několik věcí:
Pokud akceptaci dělají lidé mimo váš agilní tým, doporučujeme dát akceptaci zvlášť mimo vaši Kanban tabuli.
V tomto případě může například existovat ještě jedna Kanban tabule Program Kanban, kde můžete sledovat stav rozpracovanosti požadavků a přiřadit sloupce odpovědným osobám.
Po této tabuli „plavou“ požadavky. Levé sloupce po Portfolio Backlog obsahují požadavky, které stakeholdeři spolu s produktovým vlastníkem, byznysem, architekty a analytiky připravují na implementaci.
Vybraný, schválený a připravený požadavek přeřadí produktový vlastník do sloupce Backlog, což indikuje, že ho převzal agilní tým.
Produktový vlastník přesune požadavek do stavu Implementing v momentě, kdy je na týmové Scrum tabuli zařazená do některého sprintu a rozdělená na implementační úkoly přiřazené jednotlivým členům týmu.
Pozn. Dobré nástroje na projektový management dovolují automatizaci změny stavů. V ScrumDesk aplikaci jsme se snažili měnit stavy automaticky i bez dodatečné konfigurace.
Stakeholdeři, resp. byznys, čekají na signál od týmu, že dokončil požadavek. V týmové Scrum tabuli jsou v tomto případě všechny podúkoly v DONE a samotný požadavek (user story) se na Program Board posune do stavu Validating on staging / In Progress.
Požadavek ve sloupci Validating on staging / In Progress je pro stakeholdery signálem pro spuštění akceptace.
Díky Program Kanban boardu mají lepší přehled o stavu požadavků jak stakehodleři, tak agilní tým. Každý se soustředí na svoje a má tak detailní informace, jak potřebuje.
Tento vzorec nacházíme i v jiných případech, například:
Chcete se naučit psát požadavky v Agile týmu správně? Napište nám a zapojíme vás do tréninku Perfektní Product Owner nebo do programu ScrumDesk Product Ownership Academy zaměřeného na produkty účastníků, nejen na všeobecné příklady.
Pokud je PI Planning „tlukotem srdce" SAFe, CDP je jeho hlavní tepnou. Představuje způsob řešení nových funkcionalit...
Udělejte revizi vašich OKR Cíle a klíčové výsledky (Objectives and key results, OKR) ve firmě neovlivňují jen vývojové...
Co je v Agile epik, na co ho používat a jak. Jak organizovat produktový backlog s pomocí epiků. Popis Portfolio Kanban...
Nenechte si ujít výběr toho nejlepšího z Agile, s čím se setkali naši mentoři. Nejen ze světa produktů, vývoje, tipů a triků, ale občas i humoru. Posíláme pravidelně jednou za čas #QualityOverQuantity