Domů / Business Model Canvas
Business Model Canvas (BMC) popisuje byznys model, naši vizi, jak se odlišujeme, pro koho produkt tvoříme, na čem budeme vydělávat a jaké náklady očekáváme. Zároveň popisuje důvody, které stojí za tvorbou produktu a je vhodný pro komplexnější produkty.
Činnosti vykonávané zdroji, které něco stojí, vedou i s pomocí partnerů k vytvoření nabídky hodnot pro klienty z různých segmentů trhu, oslovených různými distribučními kanály, což vede k vytvoření zisku.
Alexander Osterwalder v roce 2008 přinesl v The Business Model Ontology jednoduchý pohled na byznys plán, který se soustředil na podstatu byznys plánů, nikoliv formu.
Vizualizací definice je možné celý popis rozdělit do několika navzájem se ovlivňujících sekcí. Právě tato vizualizace je základem pro business canvas, jednoduchého, ale výstižného popisu byznys plánu.
BMC umožňuje popsat záměr na jeden list papíru A4. Tato stručná forma:
Business Model Canvas (šablonu stáhnete tady)
Business Model Canvas je popsaný produktovými manažery, zástupci obchodu a marketingu. Jeho příprava vyžaduje čas a trpělivost. Není neobvyklé, že dobrý BMC vzniká během několika měsíců. Zpracujte ho při brainstormingových setkáních, mezi nimiž si dáte přestávku i několik dní.
Nechte ho zavěšený v místnosti tak, abyste se k němu mohli vrátit, když vás napadne další myšlenka. Nalepte ji na canvas na lístečku. V pravidelných intervalech si spolu projděte lístečky a upravte canvas. Především se ho snažte zjednodušovat a zestručnit tak, aby se z něj neztratila podstatná hodnota.
Čím bude canvas stručnější, tím bude srozumitelnější a zapamatovatelnější. Projeví se to především během vývoje produktu ve formě validace smyslu každé další vlastnosti, kterou budete chtít k produktu přidat.
Nenechte si ujít výběr toho nejlepšího z Agile, s čím se setkali naši mentoři. Nejen ze světa produktů, vývoje, tipů a triků, ale občas i humoru. Posíláme pravidelně jednou za čas #QualityOverQuantity